Info

Mitä - Kuka - Missä

page2_img1Erä- ja Luonto-opas Tero Pylkkänen on kokenut eränkävijä ja erikoistunut pitkiin vaelluksiin. Sivuilla seurataan Teron seikkailuja ympäri maailman erämaita ja välillä toivottavasti löytyy myös vierailevia tähtiä sekoittamaan pakkaa.

Seuraavaksi neljäksi vuodeksi on suunnitteilla paljon mielenkiintoisia projekteja. Kaiken kruunaava erittäin pitkä seikkailu Kanadassa joka on vuorossa 2019, mutta ennen sitä on paljon opeteltavaa. 2016 on edessä 10 viikon seikkailu Suomen lapissa, jonka idea on opetella elämään täysin erämaassa koirien kanssa. 2017 lähdetään tutustumaan kolmeksi kuukaudeksi Norjan luontoon. 2018 on kaksi pitkää vaellusta. Ensimmäinen on Käsivarressa joulukuussa, jolloin opetellaan koiravaljakko ajamista. Toinen suuntautuu pohjoismaihin, jolloin kuljetaan kaikkien kolmen maan pohjoisosissa.

Reissut ovat vielä suunnittelun alla, joten katsotaan mikä lopputulema tulee olemaan. Suunnitteluhan on yksi iso ja tärkeä osa reissuja, joten on hyvinkin mielenkiintoista nähdä minkälaiseen lopputulokseen päästään.

Youtube

 

Tiesitkö?

Luonto on monipuolinen terveyden ja hyvinvoinnin lähde. Suomen metsät ja vesistöt tarjoavat elämyksiä kaiken ikäisille kautta maan. Metsähallitus kumppaneineen edistää luonnossa liikkumisen hyvinvointivaikutuksia ja tarjoaa luonnossa liikkujille hyviä palveluja kuten reittejä, taukopaikkoja, opasteita, karttoja ja tietoa Suomen upeimmista luontokohteista.

Luonto vaikuttaa myönteisesti terveyteen ja hyvinvointiin tutkitusti ainakin kolmen väylän kautta:

  • Fyysinen aktiivisuus lisääntyy luonnossa: Luonto houkuttelee liikkumaan. Liikumme luonnossa huomaamattamme reippaammin kuin sisätiloissa, vaikka liikunta tuntuu kevyemmältä.
  • Luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä: Keskittymiskyky paranee, ja syke ja verenpaine voivat madaltua.
  • Luonnossa liikkuminen edistää sosiaalista hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä: Suhtaudumme myönteisemmin muihin ihmisiin, ja mielialamme kohenee hyvin nopeasti.

Lyhytkin luontoilu vaikuttaa. Viidessä minuutissa luonnon helmassa mieliala kohenee, ja 15–20 minuutissa elinvoimaisuus lisääntyy ja verenpaine laskee. On myös arvioitu, että jos viettää kaupungin viheralueilla vähintään viisi tuntia kuukaudessa tai vierailee kaksi, kolme kertaa kuukaudessa kaupungin ulkopuolisilla luontokohteilla, henkinen hyvinvointi paranee merkittävästi.

our team

  • Tero Pylkkänen

    Muutama sana itsestäni, jotta saatte kuvan mistä luonnossa liikkuminen on alkanut ja…